وبلاگ طب سنتی طبیب من

وبلاگ طب سنتی طبیب من

tabibeman.blog.ir یک وبلاگ طب سنتیست که دستورهای طبی را برای تشخیص و درمان اکثر بیماریها به زبان ساده بیان کرده است.

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

خواص دارویی آلبالو

پنجشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۸، ۰۱:۱۷ ق.ظ

آلبالو (فارسی شرقی:آلوبالو) نام درخت و میوه‌ای است بومی جنوب غرب آسیا و اروپا با (نام علمی: Prunus cerasus') . میوه آن ترش مزه و سرخ رنگ است. بلندی درخت آن 3 تا۱۰ متر است. صد گرم آلبالو ۱۶ گرم مواد قندی،۸۵/۰ گرم پروتئین و ۶/۸ کالری دارد. بعلاوه صد گرم آن حدود ۵۰ میلی گرم کلسیم، ۲۰ میلی گرم فسفر، ۱ میلی گرم آهن، ۴۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین A ، ۱۴/۰ میلی گرم تیامین، ۱۲/۰ میلی گرم ریبوفلاوین، ۵ میلی گرم ویتامین C و نیز مقداری سدیم، منیزیم، پتاسیم، مس، روی و املاح دیگر دارد. برای آلبالو خواص زیادی ذکر کرده‌اند که از جمله می‌توان به ارزش آن در درمان التهاب کلیه، ناراحتیهای کبد، معده و روده و نیز بیماری‌های تبدار اشاره کرد. دم کرده آلبالو خاصیت ادرار آور داشته و از قدیم به ارزش آن توجه داشته‌اند. از آلبالو برای تهیه آلبالو پلو، اشکنه آلبالو، شربت آلبالو و ترشی آلبالو و یکی از پر طرفدارترین لیکورهای جهان «ویشنوکا» و موارد دیگر استفاده می‌شود.

آلبالو یا به قول فرنگی‌ها همان گیلاس ترش از میوه‌های فصل تابستان است که هم به صورت خام به عنوان میوه، مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم از آن در غذاها، دسرها و شیرینی‌های مختلف فصل استفاده می‌کنند. البته از مربا و شربت خوشمزه آن نیز نمی‌توان به‌راحتی گذشت؛ به خصوص اینکه شربت آلبالو خاصیت عطش‌زدایی نیز دارد.درضمن، بعضی‌ها برای رفع تشنگی، آب آلبالو را به شربت آن ترجیح می‌دهند. از طرف دیگر، این میوه طبیعتی سرد دارد؛ بنابراین خوردن آن به افراد گرم‌مزاج توصیه می‌شود. به‌طورکلی آلبالو، سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی گوناگونی به خصوص ویتامین C و مقداری سدیم، منیزیم، پتاسیم، مس و روی است.

 

بهترین آلبالو برای خوردن، آلبالوی تازه است که رنگی کاملاً قرمز و درخشان دارد و آلبالوی نارس، دیر هضم است و کار روده‌ها را مختل می‌کند.

هوا رو به گرمی می‌رود و خوب است بدانید آلبالو تشنگی را رفع می‌کند و شربت آلبالو بهترین دارو برای افرادی است که عطش فراوان دارند، البته به شرطی که بیماری قند نداشته باشند. شما این شربت را می‌توانید از مقداری آب آلبالو و شکر رژیمی نیز تهیه کنید.

هسته آلبالو، ضد اسهال و ضد فشار خون است.

آلبالو ضد مواد صفراوی، حالت تهوع و ضد سنگ کلیه است.

در کتب طب سنتی آمده است مصرف آلبالو برای گرم مزاجان و افرادی که چربی زیادی در

شکم دارند سودمند است.

مصرف این میوه خارش پوستی را نیز رفع می‌کند و مصرف چند روزه آن برای کبد نیز مفید است.

آلبالو برای رفع حرارت و تشنگی و غلظت خون و صفرا مفید است.

این میوه دارای ویتامین‌های A،B،C،D و مواد معدنی منیزیم، کلسیم و آهن زیاد و کمی سدیم، پتاسیم، رُوی و فسفر است. آلبالو برای مبتلایان به نقرس، روماتیسم، درد مفاصل و تصلب شرائین (سفت شدن رگ‌ها) نیز اثر بخش است.

 

یک تجویز از کتب طب سنتی برای دفع سنگ مثانه:

گفته می‌شود از دم‌آلبالو و گیلاس همراه با ناخنک و خارخاسک بعد از آن‌که 10 ساعت آن‌را خیساندید می‌توانید به صورت دم‌کرده برای دفع سنگ مثانه استفاده کنید. همچنین می‌توانید مغز هسته آلبالو و گیلاس را کوبیده و یک‌دهم وزن آن رازیانه به آن اضافه کرده و برای خرد کردن سنگ کلیه، مثانه، التیام زخم‌های مجرای ادرار و سوزش ادرار از آن استفاده کنید.

 

خواب خوب با آلبالو:

خبر دیگر این‌که آلبالو می‌‌تواند الگوهای خواب را در بدن تنظیم کند و از این نظر، تاثیر شگفت‌انگیزی دارد.محققان دریافته‌اند این میوه حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای ملاتونین است و وجود هورمون ملاتونین نیز برای داشتن یک خواب آرام ضروری است.

پژوهشگران می‌‌گویند: خوردن یک مشت آلبالو میزان ترشح ملاتونین را در خون افزایش می‌‌دهد و بنابراین الگوهای طبیعی خواب را در بدن بهبود می‌بخشد که در عین حال این فرآیند به طور بالقوه مزایای دیگری نیز برای حفظ سلامت بدن و روان در پی دارد.

خواص درمانی:

- آلبالو باعث کاهش فشار خون می‌شود، بنابراین مصرف آن برای افرادی که دارای فشارخون بالایی هستند مفید است؛ علاوه بر این، غلظت خون را کم  می کند و برای رفع مشکل کم‌خونی توصیه می‌شود.

- آلبالو خاصیت صفرابری دارد و به دفع سنگ کلیه و کیسه صفرا کمک می‌کند. البته می‌گویند اگر آب یا مربای آلبالو  با کمی رازیانه مخلوط شود، برای دفع سنگ مثانه و رفع‌سوزش مجاری ادرار  مفید است.

- این میوه، نیروبخش بوده است و اثر ضدعفونی‌کننده بر روده‌ها دارد و در ضمن ورم معده را نیز کم می‌کند.

- آلبالو به طور کلی برای درمان رماتیسم، تصلب شرایین، ‌نقرس و پیوره دندان مفید است.

- با توجه به اینکه آلبالو قندخون را  کاهش می‌دهد، دیابتی‌ها می‌توانند آن  را باخیال راحت مصرف کنند.- این میوه ادرارآور بوده ، برای رفع ورم کلیه مفید است

- چاق‌ها نیز می‌توانند با خوردن آلبالو خودشان را لاغر کنند. علاوه بر این، آلبالو چربی خون را نیز پایین می‌آورد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی